حوار مع الرسام الجورجي ريزو مكفابيشفيلي … لوحات واقعية انطباعية بلغة سردية تحاكي جوهر الطبيعة
النشرة الدولية – حاورته الصحفية العراقية دنيا الحسني –
تمثل تجربة الرسام الجورجي ريزو مكفابيشفيلي بتعدد مناحي الأساليب الفنية في الرسم على الطراز الأوربي التراثي القديم، أستمد مقوماته من أسس واقعية بحس انطباعي يعود الى فطرته البدائية، فنرى فيها مستوى جديد من الواقعية يتبنى اسلوب المثالية من جماليات الموروث الثقافي الجورجي بلغة سردية قصصية تحاكي جوهر الطبيعة، حيث بسط من خلالها الصيغ الجمالية الطبيعية التي تتنوع فيها الأشكال والمضامين بأعادة صياغة التراث الثقافي الجورجي برؤية فنية متاثرة بمنظور الفنان فان جوخ ولكن برؤية جديدة بين الواقع والخيال ، لها علاقة مباشرة بالرسم الاحترافي لواقعية الشخوصات الدينية والتاريخية وما تختزنه وراء حجب الشكل من تنوع في المضامين الفكرية والثقافية المتاصلة بالإرث الإنساني مثل لوحة (يسوع المسيح، والقديس نينو،والرسل بطرس وبولس، والملكة تمارا) وغيرها من اللوحات التراثية السردية تحمل عبق خواطر شعرية براح الأحلام في طياتها من الأدب الجورجي العريق، تنسجم مع المناظر الطبيعية والمائية فيها البحار والخلجان في موانئها سفن حكايات العشاق الراسية.
و سبوح البحيرات المتلألئة مع انعكاس السماء المرصعة بالنجوم والقمر المنير ما تبرزه فرشاة الفنان ريزو من تأثير الإضاءة ثلاثية الأبعاد في نظرية تنسجم مع دفء الألوان الرومانسية تعطي انطباعًا بروح حالمة متأملة هائمة في بارقات الأمل من ارجاء السماء لحضن عمق جمال الأرض الطيبة، فتبدو اللوحات كانها تتحرك إتجاه رؤية المشاهد بانسيابية بصرية طريفة، والقوارب الشراعية التي تتماوج في بحر هيام لين مشاعر الفنان ريزو، ينسج منها لوحات ذات مادة فنية ولونية متنوعة في محاولة لوصف مزيج من الروحانية والفلسفة مابين الواقع المادي الملموس والحسي الى ما وراء الطبيعة ماهو يستشعر روحياً، ويتم ذلك عبر البصيرة النافذة للفنان والغور في أعماق ذلك الواقع الجوهري للكشف عن ماهيات الأشياء وحقيقتها في الوجود، فيرتقي من حدود العالم الروحي الثالث إلى الابعاد الروحية الأبعد، يتبنى التصوير الواقعي البدائي بمنظور ميتافيزيقي للطبيعة والاشياء التي يستمدها من الانطباع العاطفي الروحي الداخلي ليعبر عن الدوافع البدائية بتقاليد كلاسيكية جديدة فالرسام المبدع ريزو لديه موهبة ربانية يرسم بيد واحده بسبب أصابته بجلطة دماغية مع شلل في جانب الأيمن، لكنه يختزل مهارات تجعله يبلور العملية الإبداعية وفق خاصيات جديدة وأسلوب فريد في تصويره بين الواقعية والانطباعية والنزعة الروحانية الذي يطمح جاهداً إلى إحياء التجربة البدائية في الفن الأوربي والعودة إلى الحالة الفطرة الطبيعية الممتدة من الحضارة الغربية عبر التاريخ فنجد المادة الفنية في صيغ فنية متنوعة ذات أشكال والوان مخملية ساحرة وفق نسيج لوني خيالي ينبض بتدرجاته المتناغمة والمتفاعلة داخل فضاءات أعماله الفنية التراثية الراقية.
وكان لنا معه هذا اللقاء الذي ينم عن متعة الخوض في السؤال والبحث في حوارية متأنقة بين الموهبة والفن والجمال على الطراز الثقافة الجورجية لنعرف ونتعرف أكثر عن هذا الفنان المبدع وعالمه النمق:
* كيف كانت بداياتك مع الرسم وما هو الفن بالنسبة لك.؟
– عندما كنت طفلًا كانت لدي موهبة الرسم، ولم أفكر مطلقاً في أن اصبح فناناً ذات يوم، ولما استيقظت من النوم وأنا أفكر في الحلم الذي راودني نهاية الغابة الخريفية ظهرت قرية أمامي في ضوء القمر، ولقد وجدت دهانات الغواش فائق النعومة وأخذت أرسم القمر مع كل ضربة فرشاة تنتشر ألوانها لامعة أمامي وهكذا بدأت الرسم في التاسعة والعشرين من عمري، تركت عملي وواصلت الرسم وأنا متزوج ولدي أطفال كان الأمر صعبًا علينا لكن زوجتي من أصول روسية التي أحبتني كثيراً تعاملت باحتراف مع سلوكها وعملت هي نفسها طبيبة تساعدني دائماً وتشجعني وسرعان ما تمكنت من بيع اللوحات وأصبح الفن قوة كبيرة بالنسبة لي !.
* هل نهج اسلوبك الإبداعي تستمده خصوصاً من تراث الفن الجورجي القديم وهل تستخدم تقنيات حديثة في الرسم.؟
– بصفتي فناناً جورجياً تعلمت فن الرسم بنفسي وابتكرت أسلوبًا إبداعيًا واضح يعبر عن ماهيتي خرجت من جذور فيروسمان لكنني اتحدث بكلمة جديدة. و فيروسمان هو كبير الفانين ، كفنان جورجي علم نفسه بنفسه ، قال كلمة جميلة في الرسم. جورجيا بلد صغير وقد كتبته لأنني من جذوره. أما عن التقنيات الحديثة لا أعرف كيف أستخدم الخط الحديث تقنياً انا أرسم بالطريقة القديمة،،أرسم بكل حبي أولاً مع اليمين ثم مع اليسار هذه هي طريقة تقنيتي وخبرتي في الرسم.
* ماهو المحفز المعنوي الذي يدفعك للبحث والتجريب الجديد من خلال الإنطلاق إلى أحضان الطبيعة الخلابة. ؟
– لم أفكر في تجارب جديدة لأني حصلت على الاستقلال في الرسم بأسلوبي الخاص، كما نصحني خبراء الفن بعدم الذهاب للمتاحف والمعارض حتى لا أقع تحت وطأة الشيطان ولا أتأثر بالآخرين ولا أفقد هويتي كما يبدو أن اللوحات لها معنى تأثير فان جوخ على السماء، لكني هنا أحتفظ بممتلكاتي الخاصة من اللوحات لنفسي من بين الفنانين، أحب فان جوخ وتأثرت به أكثر من غيره سواء من حيث الرسم أو الشخصية.
* ماهي الألوان التي تهوى استخدامها أكثر في الرسم .؟
– لا أستطيع أن أحب أي طلاء آخر غير الزيوت وخاصة الكادميوم (fcess)
* لماذا تحب ترسم شخصيات تاريخية
ودينية مقدسة ما سبب دوافع جنوحك وجدانيًا نحوها؟.
– لقد أحببت الله منذ الصغر، فأنا أحترم جميع القديسين، من هو مؤمنًا حقيقيًا لا يستخدم اسم الله ويخدع ويقتل الناس جسديًا وروحيًا. إن يكون مسيحي أو مسلمًا، وايضاً أحب تاريخ بلدي كثيراً لذلك أرسم الشخصيات التاريخية الجورجية، كان ذات مرة في التاريخ القديم حكم المماليك الجورجيين مصر والشام.
* كيف كان حكم الجورجيين لبلاد مصر والشام ثم من هو الحاكم الذي برز بينهم آن ذاك.؟
– استمر حكم الجورجيين لمصر والشام على فترات متقطعة وكان الحاكم الذي برز خلال حكم مصر من الجورجيين هو علي بك الكبير والذي قاد ثورة للانفصال بمصر ويذكر أن علي بك الكبير استدعى عائلته من جورجيا للاقامة معه في القاهرة حتى مرض والده فغادرت العائلة الى جورجيا مرة أخرى.
* لاحظنا في لوحاتك الفنية تشتغل على المناظر المائية هل لك معها حالة وجدانية تجذبك للتأمل في مرافئ سواحلها .؟
– أنا أحب البحر الذي ليس له نهاية وأحب البحيرات التي تحيط بها الغابات والجبال والتي أسميتها بالحب، لأن هناك أزواج معهم سواء كانوا بشراً أو حيواناً أو طيراً، فهناك انسجام تام. وأيضاً أحب الأنهار الصغيرة التي أعرفها وأراها في بلدي، هذه هي الحياة ! وكل ما أريد فعله هو الرسم.
* ماهو النهج المعين الذي يدفعك لنقل الصورة الواقعية الانطباعية من التراث الجورجي عبر لغة الفن والألوان . ؟
– أفضل رسم الطبيعة،، تبدأ الحياة في ارجاء السماء مثل الرسم،، فاذا رسمت السماء اذا رسمت السماء فيها هواء الحياة المتجدد، وهكذا لن يبقى شيء قبل انتصار الرسم،، وبعد السماء تبدأ الأرض وأحاول رسمها بحيث يمكن الوقوف عليها ويكون هناك هواء نقي بين الأشجار النامية ثم الماء الذي رسمته كثيراً.
* ضمن تأملنا العميق في لوحاتك الفنية رأينا فيها جانب من التصوير الواقعي لشخصيات وطقوس دينية مقدسة مثل لوحة يسوع المسيح وغيره من الرسل هل تتبنى الافكار والمضامين التي من شأنها تعزز في احياء القيم الدينية والروحانية في الديانة السماوية .؟
– غالباً ما أفكر في الله الذي خلق كل شيء وعندما أجذب كل شيء حول الله بحب وخوف كبيرين أريد أحياء القيم الدينية والروحانية، لذلك أعتقد انه عندما يخبرني الناس أن رسومي هي علاج لهم وإنهم يحبونها، فقد أتخذت خطوة أخرى نحو الله وأشكره كل يوم لمنحي موهبة الرسم.
* هل تؤمن بأن ريشة الفنان وموهبته قادرة على إذابة جليد الاختلاف والابعاد الضبابية وسوء التفاهم بين البشر عن طريق رسم حوار انساني بين الفنون والأديان بأن الإله واحد. ؟
– اعتقد إن موهبة القلم والفرشاة والفنان يمكن ان تذيب جليد الاختلافات بين الناس والأبعاد الضبابية وسوء التفاهم واجراء حوار انساني بين الفن والدين وان الله واحد
وهو المصدر الإلهام العظيم لكل شيء.
* هل لديك مشاريع ومعارض فنية جديدة تريد اقامتها على المستويين المحلي أو الدولي.؟
– يمر الوقت ويصبح من الصعب إقامة المعارض حالياً بسبب الحرب ،، الأوبئة،، إختفاء الحب .. قلة مال الفنان والحمد لله.. ولكن لا يزال لدي معرض فردي في متحف مشهور عالمياً في بلدي، وكذلك يساعدني الكومبيوتر في مقابلة اصدقائي حتى يتمكن الجميع من رؤية ابداعاتي، ومعظم لوحاتي ليست للبيع ولكن الأصوات تقترب لتحويل عتبة بابي إلى متحف، وحالياً عاد حلمي القديم بالحصول على حديقة نباتية إلى الحياة مرة أخرى وهنا لابد لي من بيع بعض اللوحات لهذا العمل الرائع، وهكذا هي الحياة مليئة بالتناقضات والشذوذ ومع ذلك هي جميلة .
* لكل إنسان حلم و رسالة إنسانية كيف تترجم الهدف منها عبر لغة الفن والألوان . ؟
– أود أن أشير إلى شيء واحد في النهاية ذات يوم جاء راهب لتكريس كنيسة في قريتي كان مهتماً باللوحات التي تم رسمها للتو وقيل له أنه رسمها مجاناً كان يعتقد اني شخصاً جيداً وطلب مني البقاء، وفي عشية وضحاها، بعد حفل الاستقبال اخذتها لتعرض لي أعمالي وقف الراهب أمام كل لوحة وقدم شرحاً رائعاً على شكل قصة، فتحت فمي مفاجأة كبيرة، أتضح لي إنني استطيع فعل الكثير في عملي وتيقنت أن الفن حلم و رسالة إنسانية لا تنتهي.
* الكلمة الأخيرة النابعة من شفافية روح الفنان الملهم ريزو تحب أن تصل إلى عشاق الفنون حول العالم.؟
– أتمنى لعشاق الفنون في جميع انحاء العالم السلام والمثابرة! عسى الربَّ يوقف الحرب والظلم! وأعتقد أن الحب البشري سينتصر.
*السيرة الذاتية : الرسام ريزو مكفابيشفيلي ولد عام “1958” في جوري جورجيا. مهندس الاستصلاح المائي حسب المهنة. في 6 يونيو “1987” ، كان لديه حلم رسمه. بعد ذلك ، ترك العمل ليرسم بدوام كامل. “1993” في باريس ، حيث أصبح مهتمًا بالمعرض في شارع Rue de Seine (فرنسي ياباني). “34” لوحة كانت مخصصة لهم فقدها أبن عمه في ظروف مريبة ، وقتل (1995 وفاة لاعب رجبي في باريس). “2007 “أصيب بجلطة دماغية مع شلل في الجانب الأيمن حتى الآن بسب هذا الحادث المرير و بعد عام واحد ، بدأ الرسم بيده اليسرى وكان يفعل ذلك لمدة “14”عامًا. خط يده مختلف تمامًا عن الفنانين الآخرين. فهو يجمع بين الواقعية والانطباعية والبدائية. هناك هواء نقي في لوحاته الابداعية .
Conversation with Georgian painter Rizo Mkvaishvili
The interview was conducted by the journalist: Donia Al-Hasani – Iraq
Impressionist realistic paintings in a narrative language that mimic the essence of nature
The experience of the Georgian painter Rizo Makvaishvili represents the multiplicity of artistic styles in painting in the old European style, drawing its ingredients from realistic foundations with an impressionistic sense that goes back to his primitive instinct. Through which he simplified the natural aesthetic formulas in which the forms and contents vary by reformulating the Georgian cultural heritage with an artistic vision influenced by the perspective of the artist Van Gogh, but with a new vision between reality and imagination, directly related to the professional drawing of the realism of religious and historical figures and the diversity of contents stored behind the veil of form. The intellectual and cultural paintings related to the human heritage such as the painting (Jesus Christ, Saint Nino, the apostles Peter and Paul, and Queen Tamara) and other narrative heritage paintings bear the fragrant poetic thoughts of the dreams of the ancient Georgian literature, in harmony with the natural and watery landscapes with seas and bays in their ports ships Anchored lovers tales. And the sparkling lakes float with the reflection of the starry sky and the luminous moon, what the artist Rizzo’s brush highlights from the effect of three-dimensional lighting in a theory that is in harmony with the warmth of romantic colors. The direction of seeing the scenes with a funny visual flow, and the sailing boats that wave in the sea of Hyam Lane, the feelings of the artist Rizzo, from which he weaves paintings with a variety of artistic and color materials in an attempt to describe a mixture of spirituality and philosophy between the material reality, tangible and sensory, to the metaphysical, which is felt spiritually, and this is done through The artist’s penetrating insight into the depths of that essential reality to reveal the essence of things and their reality in existence, so he rises from the limits of the third spiritual world to the farthest spiritual dimensions. He adopts primitive realistic depiction with a metaphysical perspective of nature and things that he derives from the inner spiritual emotional impression to express primitive motives in neo-classical traditions The creative painter Rizzo has a divine talent for drawing with one hand because he suffered a stroke with paralysis on one side. The right-hand man, but he reduces skills that make him crystallize the creative process according to new characteristics and a unique style in his portrayal between realism, impressionism and spirituality, which strives to revive the primitive experience in European art and return to the state of natural instinct that extends from Western civilization throughout history. Enchanting velvet shapes and colors according to an imaginary chromatic texture that pulsates with its harmonious and interactive gradations within the spaces of his high-end heritage artworks.
We had this meeting with him, which indicated the pleasure of delving into the question and searching in an elegant dialogue between talent, art and beauty in the style of Georgian culture, to know and learn more about this creative artist and his elegant world:
How did you get your start in drawing and what is art for you?
When I was a child I had a talent for drawing, and I never thought of becoming an artist one day, and when I woke up thinking about the dream I had at the end of the autumn forest, a village appeared before me in the moonlight, and I found ultra-fine gouache paints and began to paint the moon with every A brushstroke spread its bright colors in front of me, and so I started painting at the age of twenty-nine. Selling paintings and art became a huge force for me!.
Does your creative approach derive from the heritage of ancient Georgian art, and do you use modern techniques in painting?
As a Georgian artist, I learned the art of drawing myself and created a clear creative style that expresses who I am that came out of Frosman’s roots, but I speak a new word. And Verusman is a great artist who, as a self-taught Georgian artist, said a beautiful word in painting. Georgia is a small country and I wrote it because I am rooted in it. As for modern techniques, I do not know how to use modern calligraphy technically. I draw in the old way,, I draw with all my love first with the right and then with the left. This is the method of my technique and my experience in drawing.
What is the moral stimulus that motivates you to search and experiment new by launching into the arms of the beautiful nature. ?
– I did not think of new experiences because I gained independence in painting in my own style, and art experts advised me not to go to museums and exhibitions so as not to fall under the influence of the devil and not be influenced by others and not lose my identity as it seems that the paintings have the meaning of Van Gogh’s influence on the sky, but here I keep With my own holdings of paintings for myself among the artists, I love Van Gogh and have been most influenced by him, both in terms of painting and personality.
What colors do you like to use the most in painting?
– I can’t like any paint other than oils, especially cadmium (fcess)
Why do you like to draw sacred historical and religious figures?
I have loved God since childhood, I respect all saints, who is a true believer who does not use the name of God and deceive and kill people both physically and spiritually. Whether he is Christian or Muslim, and I also love the history of my country very much, so I draw Georgian historical figures. Once in ancient history, the Georgian Mamluks ruled Egypt and the Levant.
* How was the rule of the Georgians over Egypt and the Levant, then who was the ruler who emerged among them at that time?
The rule of the Georgians in Egypt and the Levant continued intermittently. The ruler who emerged during the rule of Egypt from the Georgians was Ali Bey the Great, who led a revolution for secession in Egypt. It is reported that Ali Bek the Great summoned his family from Georgia to live with him in Cairo until his father fell ill, so the family left for Georgia again.
We noticed in your paintings that you work on waterscapes. Do you have an emotional state with it that attracts you to contemplate the harbors of its coasts?
I love the sea that has no end, and I love the lakes surrounded by forests and mountains, which I call love, because there are pairs with them, whether they are human, animal, or bird, there is perfect harmony. Also, I love the little rivers I know and see in my country, such is life! And all I want to do is draw.
What is the specific approach that pushes you to convey the realistic impressionist image of the Georgian heritage through the language of art and colours? ?
I prefer drawing nature, life begins across the sky like drawing, if I paint the sky, then I draw the sky in it the renewed air of life, and so nothing will remain before the victory of painting, and after the sky begins the earth and I try to draw it so that it can stand on it and there will be fresh air among the trees developing and then the water that I drew a lot.
As part of our deep reflection on your artistic paintings, we saw in them an aspect of realistic depiction of sacred religious figures and rituals, such as the painting of Jesus Christ and other messengers. Do you adopt ideas and contents that would enhance the revival of religious and spiritual values in the heavenly religion?
I often think of God who created everything and when I attract everything around God with great love and fear I want to revive religious and spiritual values, so I think that when people tell me that my drawings are a cure for them and that they love them, I take another step towards God and I thank Him every day for giving me the gift of drawing .
Do you believe that the artist’s feather and talent are able to melt the ice of differences, blurry dimensions and misunderstandings between humans by drawing a human dialogue between arts and religions that God is one? ?
I believe that the talent of the pen and the brush and the artist can melt the ice of differences between people, the blurry dimensions and misunderstandings, and conduct a human dialogue between art and religion, and that God is one and the great source of inspiration for everything.
Do you have new projects and art exhibitions that you want to set up at the local or international levels?
– Time passes and it becomes difficult to hold exhibitions now because of the war, epidemics, the disappearance of love.. the artist’s lack of money, thank God.. but I still have a solo exhibition in a world-famous museum in my country, and also the computer helps me meet my friends so that everyone can Seeing my creations, most of my paintings are not for sale but the sounds are approaching to turn my doorstep into a museum, and now my old dream of having a botanical garden has come back to life again and here I have to sell some paintings for this wonderful work, and so life is full of contradictions and oddities and yet it is beautiful.
Every human being has a dream and a humanitarian message. How do you translate its goal through the language of art and colors?
– I would like to point out one thing at the end. One day a monk came to consecrate a church in my village. He was interested in the paintings that had just been painted and was told he had painted them for free. He thought I was a good person and asked me to stay. The monk was in front of each painting and gave a wonderful explanation in the form of a story. I opened my mouth with a great surprise. It became clear to me that I could do a lot in my work and I realized that art is a dream and an endless human message.
The last word stemming from the transparency of the spirit of the inspiring artist Rizzo would like to reach art lovers around the world.?
I wish art lovers around the world peace and perseverance! May the Lord stop war and injustice! I believe that human love will triumph.
* Biography: The painter Rizo McVaishvili was born in “1958” in Gori, Georgia. Water reclamation engineer by profession. On June 6 “1987”, he had a dream that he painted. After that, he quit work to paint full time. “1993” in Paris, where he became interested in the exhibition on the Rue de Seine (French-Japanese). “34” A painting that was dedicated to them was lost by his cousin in suspicious circumstances, and he was murdered (1995 the death of a rugby player in Paris). 2007 He had a stroke with paralysis of the right side so far due to this bitter accident and after one year, he started drawing with his left hand and has been doing it for 14 years. His handwriting is completely different from other artists. It combines realism, impressionism and primitivism. There is fresh air in his creative paintings.